bieganieuskrzydla.pl

W jaki sposób zegarek Apple Watch mierzy tętno?

Wrzesień 17, 2017

Apple Watch umożliwia nadgarstkowy pomiar tętna. Dzięki tej funkcji użytkownik smart zegarka otrzymuje dostęp do wartościowych parametrów w trakcie treningu, ale również dnia codziennego. Czego warto się dowiedzieć o module mierzącym tętno? Jak dokładny jest pomiar tętna w Apple Watch?

 

 

 

Apple wgryza się z powodzeniem w sektor elektroniki sportowej. Praktycznie od początku 2015 roku aktywnie działa prezentując coraz to nowsze odsłony swojego smart zegarka. Kilkanaście dni temu przyszedł czas na premierę trzeciej już serii Apple Watch Series 3. Nowy produkt oferuje wiele funkcji, które mogą się spodobać osobom aktywnym fizycznie, ale i zwyczajnym użytkownikom potrzebującym posiadać na nadgarstku funkcjonalny smart zegarek. W poniższym artykule skupimy się wyłącznie na module pomiaru tętna, zasadzie działania i jego poszczególnych cechach.

Budowa modułu pomiaru tętna Apple Watch

 

Od wewnętrznej strony Apple Watch Series 3 znajdziemy parami umieszczone diody LED i czujniki mierzące wartość tętna. Zegarek korzysta z technologii opierającej się na badaniu przepływu krwi przez naczynia położenie blisko powierzchni skóry. Chodzi głównie o okolice nadgarstka i dogodne dla tej metody dość płytkie umiejscowienie żył. Czujniki tętna w zegarku Apple Watch używają zielonych diod LED ze światłoczułymi fotodiodami, aby wykryć ilość krwi przepływającej przez nadgarstek w danym momencie. Gdy serce bije, przepływ krwi w nadgarstku — i pochłanianie zielonego świata — jest większy. Między uderzeniami jest mniejszy. Diody LED podświetlają tkanki i obliczają liczbę uderzeń serca na minutę — czyli tętno. Ponadto czujniki tętna kompensują niskie poziomy sygnału, zwiększając jasność diod LED i częstotliwość próbkowania. Czujniki tętna mogą też używać podczerwieni i wykorzystują ten tryb podczas mierzenia tętna w tle.

Optyczny pomiar tętna nie jest idealny

 

Niestety optyczny pomiar tętna nie jest aktualnie technologią idealną. W dużej mierze uzyskiwana dokładność zależy od wielu czynników i zaliczyć możemy do nich m.in. miejsce zapięcia i siłę dociśnięcia zegarka Apple Watch do skóry, temperaturę otoczenia, a nawet stopień nawodnienia organizmu czy tatuaże, które mogą blokować światło emitowane przez diody LED zegarka. Nawet w idealnych warunkach zegarek Apple Watch może nie być w stanie uzyskać miarodajnego odczytu tętna za każdym razem. W przypadku małego procenta użytkowników różne czynniki mogą w ogóle uniemożliwiać uzyskanie odczytu tętna. Istnieją jednak czynności, które można zrobić, aby pomóc zegarkowi Apple Watch w uzyskaniu możliwie najbardziej spójnych odczytów tętna. Dużo przykładów znajduje się w tym artykule: Co należy wiedzieć o nadgarstkowym pomiarze tętna? Lekturę artykułu polecamy osobom, które chcą mocno zgłębić tematykę optycznego pomiaru tętna. Natomiast esencję przedstawiamy poniżej.

 

Na działanie czujnika tętna zegarka Apple Watch może wpływać wiele czynników. Na przykład, jeśli zamierzamy ćwiczyć w niskiej temperaturze, to urządzenie powinno najpierw przystosować się do panujących warunków i pracować przez około 15 minut testowo. Po tym czasie można przystąpić do realizacji docelowego treningu. Głównie chodzi o zrównanie temperatury urządzenia z temperaturą otoczenia. Niskie temperatury również wpływają na ilość przepływającej krwi w okolicach nadgarstka i zbytnie jej obniżenie może wręcz uniemożliwiać lub znacznie utrudnić prawidłowy pomiar tętna.

 

Kolejnym czynnikiem wpływającym na czujniki tętna jest ruch. Rytmiczne ruchy, takie jak bieganie czy jazda na rowerze dają lepsze wyniki w porównaniu do nieregularnych ruchów, takich jak tenis czy boks. Stałe lub tymczasowe zmiany na skórze mogą negatywnie wpływać na działanie czujników pomiaru tętna. Tusz, wzór i nasycenie niektórych tatuaży mogą blokować światło z czujników, co sprawia, że trudno jest uzyskać wiarygodne odczyty. W wielu sytuacjach rozwiązaniem oferującym niezwykle precyzyjne dane o tętnie jest pas HR zapinany na klatkę piersiową. Ten tradycyjny pomiar dostarcza rzetelnych informacji o zaangażowaniu serca podczas treningu, ale jest mniej komfortowy od metody optycznej. Plusem zegarka Apple Watch jest możliwość bezprzewodowego łączenia zewnętrznych monitorów pracy serca, takich jak paski piersiowe Bluetooth dostarczających informacji o tętnie.

 

Co można zrobić, aby pomóc zegarkowi Apple Watch w uzyskaniu możliwie najbardziej dokładnych odczytów tętna?

  • Zegarek musi znajdować się bezpośrednio przy skórze. Pomiędzy czujnikiem, a skórą nie powinno być żadnego, choćby najcieńszego materiału;
  • Zegarek należy zapinać w odpowiednim miejscu, 2-3 cm nad wysokością kości nadgarstka;
  • Ruchy ramion i napinanie mięśni np. w grze w tenisa mogą mieć wpływ na dokładność odczytów czujników;
  • Jeśli tętno jest bardzo niskie, czujniki mogą mieć problem z podaniem stabilnych odczytów. Pomocna może być krótka, kilkuminutowa rozgrzewka, która podniesie temperaturę ciała i przyspieszy krążenie krwi;
  • Czujnik optyczny nie zapewnia dokładnych odczytów tętna podczas pływania;
  • Ciemniejszy kolor skóry i tatuaże mogą blokować światło, nie pozwalając na wiarygodne odczyty.

Chcesz jeszcze bardziej zgłębić wiedzę o różnicach w precyzji pomiaru optycznego z pomiarem z klasycznego pasa HR? Zerknij do naszych autorskich interaktywnych wykresów jakie tworzyliśmy podczas prowadzenia testów elektroniki sportowej: wykres 1, wykres 2, więcej tutaj.

 

Autor: Kamil Nowak, opracowano na podstawie informacji zawartych na stronach apple.com i zdjęć firmy Apple Inc.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Bronimy się przed SPAM-em. Uzupełnij pole:

Przeczytaj również

Żele energetyczne Isostar – recenzja

Żele energetyczne Isostar, to niska cena, ciekawe opakowanie, interesujące smaki. Jak sprawdzają się w trakcie biegania - odpowiedzi w materiale.  (więcej…)