Koktajle, żywność w proszku i batony dietetyczne
Koktajle, żywność w proszku i batony dietetyczne. Czy są zdrowe? [ODCHUDZANIE]

polecane

Koktajle, żywność w proszku i batony dietetyczne. Czy są zdrowe? [ODCHUDZANIE]

Wrocławskie Centrum Fit Dietetyk
Marzec 31, 2020
Suplementy Zdrowie

Wracamy do cyklu „JAK SIĘ NIE „ODCHUDZAĆ” – obalamy popularne alternatywne metody „odchudzające”. Dziś pod lupę bierzemy koktajle, żywność w proszku i batony dietetyczne. Czy te produkty pomogą nam zdrowo i trwale schudnąć?

Koktajle, żywność w proszku i batony dietetyczne

W poprzednim materiale opublikowanym na łamach portalu poruszona została tematyka suplementów odchudzających, czyli popularnych i łatwo dostępnych środków reklamowanych jako produkty wspierające odchudzanie. Ponadto wspomniane środki mogą wpływać na odczuwanie głodu, metabolizm spalania tkanki tłuszczonej oraz temperaturę ciała przed treningiem. Czy tego rodzaju produkty faktycznie pomogą zgubić kilka dodatkowych kilogramów? Czy stosowanie suplementów odchudzających daje realne efekty? Odpowiedzi znajdują się w poprzednim materiale. Dziś przeanalizuję koktajle, żywność w proszku i batony dietetyczne.

🥛 Koktajle, batony i żywność w proszku zastępująca posiłki to jedno z łatwiejszych rozwiązań potencjalnie „odchudzających”. Ich dostępność na rynku jest bardzo duża, kuszą szybkimi efektami i atrakcyjnymi wariantami smakowymi. ⁉️ Czy więc taka forma jest skuteczna, zdrowa i bezpieczna? I co najważniejsze, czy żywność z proszku pomoże nam zdrowo i trwale schudnąć?

Koktajle czy są zdrowe

🧐 Należałoby zacząć od tego, że tego typu produkty mają zastąpić nam standardową żywność w diecie. Wybierając niskokaloryczny koktajl czy batona mamy przyjąć mniejszą ilość kilokalorii aniżeli przyjmujemy w posiłkach. W ten sposób obniżymy ogólną pulę spożywanej energii w ciągu dnia. Efekt odchudzający osiągniemy więc jedynie wtedy, gdy uzyskamy tzw. deficyt kilokalorii, czyli sytuację zużycia większej ilości energii niż ta, którą spożyliśmy. Zamieniając więc bułkę słodką, która dostarcza ponad 300 kcal na „fit” batonika, z którym przyjmiemy 150 kcal „oszczędzamy” około 150 kilokalorii. Wygląda obiecująco? Dla porównania 150 kcal możemy także „oszczędzić” poprzez wyeliminowanie łyżki majonezu z jadłospisu lub zamiast bułki spożyć jogurt naturalny. Podsumowując – efekt „odchudzający” daje nam nic innego jak klasyczny deficyt energii, który możemy uzyskać na różne sposoby – komponując zdrową, racjonalną dietę czy wykonując dodatkową aktywność ruchową. Tego typu produkty, często o horrendalnie wysokich cenach nie są więc niezbędne.

Niezwykle istotną kwestią jest omówienie składu tego rodzaju produktów. Przyglądając się etykiecie przeciętnego koktajlu, batonika fit czy zupki z proszku, można złapać się za głowę. Są nie tylko pełne substancji konserwujących, zagęszczających, barwiących, ale co ciekawe często znajduje się na ich liście cukier w postaci fruktozy, syropu glukozowo-frutkozowego, czy po prostu sacharozy. Nie są więc produktem odżywczym, który dostarczy nam jakichkolwiek cennych substancji, a jedynie przetworzoną żywnością odradzaną przez specjalistów ds. żywienia człowieka. Co więcej, długotrwałe stosowanie tego rodzaju produktów zamiast racjonalnego żywienia może doprowadzić do niedoborów pokarmowych.

🧐 Jako dietetyk, uważam, że do zmian na wadze potrzeba zbudowania trwałych, zdrowych nawyków żywieniowych oraz racjonalnej, dostosowanej do stanu zdrowia i upodobań diety z deficytem kalorycznym. Tylko to, daje długofalowy efekt, a chwilowe zamiany standardowych produktów spożywczych na ich mocno przetworzone „fit” zamienniki nie jest racjonalną metodą na kształtowanie zdrowych nawyków.

Zamiast drogiego shake’a z proszku można spożyć jogurt zmiksowany z masłem orzechowym i owocami, a zamiast fit batona – tego ogólnodostępnego batona musli z dobrym składem. Polecamy więc zachować dystans od przetworzonej żywności z proszku obiecującej szybkie efekty, a zaufać zbilansowanej diecie z ujemnym bilansem energii oraz regularnej aktywności ruchowej.

Paulina Limanowska

Fot. kp koncept

Porady dotyczące prawidłowego odchudzania przygotowała dietetyczka Paulina Limanowska z Centrum Fit Dietetyk Wrocław, którego specjaliści opracowują zarówno indywidualne plany żywieniowe, jak i analizują dotychczasowe sposoby odżywiania. Zaś na oficjalnym profilu Facebook dietetycy Centrum podpowiadają, jak dbać o własne odżywianie i poprawnie zbilansowane posiłki.

polecane

Dołącz do dyskusji, zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Bronimy się przed SPAM-em. Uzupełnij pole:

Strefy intensywności treningu. Wyznacz je, aby lepiej biegać

Jak wyznaczyć strefy intensywności treningu? Czy strefy tętna mogą coś nam powiedzieć o jakości naszego biegania? Jak wyznaczyć dla siebie wspomniane strefy tętna, aby lepiej znosić wysiłek? Wyjaśnia doktor Amit Batra, z Centrum Badań Wydolności Fizycznej Physiolab. (więcej…)