HardDogRace

bieganieuskrzydla.pl

Suplementy dla biegaczy na stawy

Październik 26, 2016

Stawy biegacza powinny być zdrowe i mocne. Na odpowiednie dbanie o stawy składa się dieta jak i trening. Bieganie nie będzie wyniszczało tej części ciała, jeśli zastosujemy się do poniższych wskazówek eksperta. Jakich produktów spożywczych nie powinno zabraknąć w diecie? Po jakie suplementy na stawy możemy ewentualnie sięgać? 

 

Suplementy na stawy
O stawy możemy zadbać dobierając odpowiednio zbilansowaną dietę i zwracając uwagę na obecność w posiłkach niektórych produktów spożywczych. Najważniejsze, aby dieta była optymalna względem poziomu aktywności i dostarczała potrzebnych mikroelementów do organizmu. W artykule znajduje się omówienie diety wspomagającej stawy biegacza oraz możliwych do zastosowania suplementów przez eksperta Wojciecha Ligmana, koordynatora sekcji szkoleń firmy SFD.

Świadomy sportowiec musi dbać nie tylko o mięśnie, ale także o stawy

suplementy stawy bieganie

 

Ciężkie treningi biegowe sprawiają, że czujemy się mocniejsi, a nasze mięśnie sukcesywnie się wzmacniają. Jednak bieganie to nie tylko odpowiednia liczba kilometrów, które zaliczymy w ciągu tygodnia, miesiąca czy roku. Istotne stają się czynności, które poprawią zdrowie, a które nie są bezpośrednio związane z treningiem biegowym np. rozciąganie, ćwiczenia stabilizacyjne czy zbilansowana dieta i czas, który poświęcimy na przygotowywanie posiłków. Stawy biegacza są świetnym odzwierciedleniem stanu zdrowia trenującego, bo jeśli są silne i zdrowe to oznacza, że również i takie właśnie jest całe ciało. – Zarówno dobrze skomponowana dieta jak i odpowiednio dopasowany do naszych możliwości trening, mają ogromny wpływ nie tylko na nasze stawy ale na cały nasz organizm – mówi ekspert Wojciech Ligman.

Jedzenie może leczyć stany zapalne i łagodzić ból stawów

Doświadczeni biegacze wiedzą, że „jakie jedzenie, taki trening”. To oznacza tyle, że jeśli kiepsko jemy, słabej jakości będą treningi. Dzieje się tak, jeśli do organizmu nie dostarczamy odpowiednich porcji jedzenia, które będą prawidłowo zbilansowane. Jeśli regularnie trenujemy sport, powinniśmy szczególną uwagę zwracać na pożywienie i jakość składników. Zaleca się zredukowanie spożywania produktów wysokoprzetworzonych, gotowych, czyli tych paczkowanych. Zawierają bowiem one spore ilości tłuszczu i związków niekorzystanie wpływających na organizm. Dieta jest również pierwszą zaporą chroniącą nas przed stanami zapalnymi czy bólami stawów.

 

– W naszej diecie zdecydowanie nie powinno zabraknąć tłustych ryb morskich, takich jak łosoś, sardynka czy tuńczyk, które są obfitym źródłem kwasów tłuszczowych omega 3 wykazujących działanie przeciwzapalne, mogących również łagodzić ból – zaznacza Wojciech Ligman i dodaje: – Owoce i warzywa są źródłem przeciwutleniaczy, które wspierają nasz organizm w walce z wolnymi rodnikami, są także bogatym źródłem witaminy C, bez której synteza kolagenu nie jest możliwa, a jak wiadomo jest on niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania naszych stawów. Białko natomiast, głównie pochodzenia zwierzęcego, dostarcza nam budulca w postaci aminokwasów, które także uczestniczą w syntezie kolagenu.

 Po jakie suplementy na stawy sięgnąć? Na co zwracać uwagę?

– Na rynku znajdziemy bardzo dużo suplementów, które mają wspomagać regenerację oraz pracę naszych stawów. Począwszy od produktu takiego jak Flex All Complete firmy Allnutrition, który w swoim składzie zawiera, min. hydrolizowany kolagen, siarczan glukozaminy czy MSM, po mniej złożone, takie jak Vitamin C Antioxidant, gdzie znajdziemy duże ilości kwasu askorbinowego, czy Vitamin D3 2000 Max, który w jednej kapsułce zawiera aż 2000 iu witaminy D3. Godnym polecenia suplementem jest również Allnutrition Omega 3 k2 d3, który może stanowić nie tylko uzupełnienie diety w NNKT ale również w witaminy K2 i wcześniej już omawianą D3, a takie połączenie sprawia, że suplementacja staje się wygodniejsza – wyjaśnia Wojciech Ligman.

W jakiej formie suplementy na stawy wchłaniają się najlepiej (proszek/ kapsułki/ tabletki)?

Jeden z dylematów, z którymi musi się zmierzyć większość osób chcących zakupić suplementy na stawy. Nawet jeśli mamy wybraną firmę czy serię, to jaką postać suplementu wybrać? Ekspert wyjaśnia: – Jeżeli tabletki odpowiadają nam bardziej niż proszek, stosujmy tabletki. Jeżeli natomiast lubimy przyjmować suplementy w postaci orzeźwiających napojów o smaku np. owocowym, forma proszkowa będzie idealnym rozwiązaniem. Należy mieć na uwadze, że jeżeli produkt nie będzie dla nas wygodny w użyciu, nie będziemy go stosować.

Jakie składniki powinien zawierać suplement na stawy?

Ekspert wyjaśnia: – Hydrolizowany kolagen, siarczan glukozaminy czy MSM powinny znajdować się w składzie tego typu suplementów, natomiast dodatek witamin takich jak wit C i E oraz składników mineralnych takich jak wapń, magnez czy cynk, jest jak najbardziej mile widziany.

Kiedy przyjmować suplementy (przed, a może po treningu)?

Na szczęście coraz częściej producenci w bardzo czytelny (dosłowny) sposób przekazują informacje związane ze stosowaniem poszczególnych produktów. Istotne informacje znajdziemy bezpośrednio na opakowaniu suplementu na stawy, który zakupiliśmy. Często również firmy dzielą się fachowymi poradami na stronach internetowych, czy w mediach społecznościowych. Jeśli już mamy suplement na stawy, to warto przyjmować go o czasie zalecanym przed producenta. – Zaleca się przyjmowanie tego typu produktów bezpośrednio po lub w trakcie posiłku – komentuje Wojciech Ligman.

Podsumowanie

Suplementy na stawy

 

Pamiętajmy, że suplementy na stawy są dodatkiem do diety i w żadnym wypadku nie mogą zastępować prawidłowo zbilansowanych posiłków. W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o wzbogacenie diety biegacza, aby była nasycona w mikroelementy i składniki, które wskazał ekspert. Odpowiednio dobrany sposób odżywiania nie tylko może zapobiegać bólom, stanom zapalnym stawów, ale po części również łagodzić niektóre dolegliwości. Zbilansowana dieta wspomaga proces regeneracji po treningu, co w efekcie skróci czas potrzebny na odpoczynek i pozwoli szybciej odbudować się zmęczonym mięśniom.

 

Bardzo dziękujemy Panu Wojciechowi Ligmanowi z firmy SFD za wyjaśnienie kwestii suplementacji w kontekście osób, które biegają i chcą chronić stawy. Nazwa firmy SFD to skrót od Sportowego Forum Dyskusyjnego, korzeni spółki. Dziś SFD SA jest nie tylko platformą komunikacji dla ludzi aktywnych, ale również hurtownią, oficjalnym dystrybutorem wyselekcjonowanych marek dla sportowców, sklepem detalicznym on-line oraz producentem odżywek i suplementów diety. Zapraszamy do odwiedzania strony SFD.

 

3 odpowiedzi na “Suplementy dla biegaczy na stawy”

  1. Łukasz Wiśniewski napisał(a):

    Osobiście mogę polecić Animal Flex. Jednak najskuteczniejszą metodą dbania o stawy są odpowiednie ćwiczenia wzmacniające i praca nad techniką biegu. Fajnie, że o tym wspominacie 🙂

  2. długodystansowiec napisał(a):

    Również lubię suple Universala. Animal Flex, to bardzo dobry suplement na stawy. Nie znam lepszego.

  3. Biegacz napisał(a):

    Przy wyborze suplementu, w pierwszej kolejności trzeba zwrócić uwagę na skład suplementu. Może się okazać, że bierzemy suplement, który w składzie ma tylko witaminy, które specjalnie nie poprawią kondycji zniszczonych stawów kolanowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Bronimy się przed SPAM-em. Uzupełnij pole:

Przeczytaj również

Po co biegaczowi badania wydolnościowe?

Czy badania wydolnościowe są potrzebne amatorowi biegania? Jakie wnioski możemy wyciągnąć z przeprowadzonych badań wydolnościowych?  (więcej…)