HardDogRace

bieganieuskrzydla.pl

Miód a bieganie. Jaki miód wybrać dla siebie?

Grudzień 10, 2015

Naturalny miód pszczeli jest prawdziwym skarbem w kuchni biegaczy. Miód działa antybakteryjnie, wzmacnia serce, odżywia mózg i dostarcza dobrej energii do naszego organizmu. Jednak na rynku tych produktów jest dość sporo, więc jaki miód warto wybrać dla siebie? 

 

miód bieganie

 

Na sklepowych półkach możemy odnaleźć wiele produktów spożywczych, które mają na nas mniej lub bardziej korzystny wpływ. Opakowania kuszą kształtem, kolorem, a twórcy reklam przekonują, że nasze życie stanie się nieporównywalnie lepsze dzięki nim. Warto w tym całym marketingowym szale zachować zdrowe podejście i pamiętać, że pomimo wzbogacania pokarmów mikroelementami lub witaminami, większość z nich jest wysoce przetworzona przez człowieka. Jeśli słodzimy więc napoje, zamiast cukru sięgnijmy po wytwór pochodzący wprost z natury, który jest zarówno smaczny, zdrowy, a ponadto posiada właściwości kosmetyczne. Mamy na myśli miód pszczeli i to jemu jest poświęcony niniejszy artykuł. Zapraszamy do lektury.

 

Miód pszczeli jest to słodka substancja wytwarzana przez pszczoły z nektaru lub spadzi, lub z obu tych surowców. Ze względu na materiał wykorzystany przez owady do jego produkcji wyróżniamy miody nektarowe (kwiatowe), spadziowe i mieszane (spadziowo-nektarowe i nektarowo-spadziowe). Proces powstawania miodu rozpoczyna się już w organizmie pszczoły, gdzie zachodzą pierwsze reakcje chemiczne. Następnie dojrzewa on w plastrach znajdujących się w ulu, by na końcu pszczelarz mógł rozlać go do słoików, które wszyscy znamy ze sklepowych półek.

Skład miodu i jego właściwości

Nasze mamy i babcie zalecały słodzenie herbaty miodem, aby wzmocnić organizm czy też zapobiec grypie lub przeziębieniu. I miały rację. Faktem jest także, że miody są pomocne przy leczeniu chorób układu oddechowego, wspomagają pracę układu moczowego, wątroby i proces detoksykacji, wzmacniają również mięsień sercowy. Tych właściwości jest oczywiście więcej. Wynika to ze składu chemicznego miodów, bowiem zawierają one między innymi:

 

– dużą ilość cukrów prostych (glukoza, fruktoza, maltoza), które dostarczają organizmowi ogromną porcję energii i wspomagają proces detoksykacji,

 

– enzymy takie jak: inwertaza, α-amylaza i β-amylaza, które biorą udział w procesie przekształcania polisacharydów do postaci cukrów prostych, a w efekcie końcowym do powstania nadtlenku wodoru, substancji o silnym działaniu antyseptycznym,

 

– mikroelementy takie jak: wapń, fosfor, żelazo, magnez, wanad, molibden, nikiel, fluor, bor, kobalt, bar, pallad, wolfram, glin, cynk,

 

– witaminy takie jak: A, B₁, B₂, B₆, B₁₂, C, PP, kwas foliowy, pantotenowy i biotynę,

 

– organiczne związki chemiczne takie jak: acetylocholina (obniża ciśnienie i poprawia krążenie krwi) i cholina (ochronne działanie na wątrobę, wzmaga wydzielanie żółci).

 

Ponadto miody zawierają pewne ilości białek takich jak globuliny i albuminy. Na smak miodu mają wpływ zawarte w nim kwasy organiczne, olejki eteryczne na jego zapach, a na kolor barwniki (flawony, antocyjany, karotenoidy i chlorofil).

Niektóre spotykane miody to…

rodzaje miodów

 

Lipowy o działaniu przeciwskurczowym, napotnym, przeciwgorączkowym i wykrztuśnym, które to właściwości wspomagają leczenie chorób zatok, przeziębień i grypy. Ponadto działa uspokajająco. Zalecany również przy chorobach dróg moczowych.

 

Akacjowy wykazuje silne działanie wspomagające leczenie chorób układu trawiennego takich jak wrzody żołądka, dwunastnicy, nadkwasota. Dzieje się tak, ponieważ miód ten przyspiesza regenerację błony śluzowej, a także usuwanie nadżerek i owrzodzeń. Ułatwia także zasypianie i wzmacnia wyczerpany organizm.

 

Wielokwiatowy to miód tysiąca kwiatów, ponieważ pszczoły produkują go z nektaru wielu roślin kwitnących w tym samym czasie. Wzmacnia mięsień sercowy, pomocny przy łagodzeniu objawów przeziębienia i grypy, a także chorobach wątroby i pęcherzyka żółciowego.

 

Rzepakowy pomocny jest w leczeniu chorób układu pokarmowego i układu krążenia, a mianowicie przy chorobach wątroby, trzustki, wrzodów żołądka, dwunastnicy, przy niewydolności mięśnia sercowego, miażdżycy, obniża ciśnienie tętnicze krwi i wyrównuje niedobory potasu w organizmie. Tak jak i poprzedni miód, jest skuteczny przy przeziębieniach i stanach zapalnych dróg oddechowych. Wspomaga gojenie ran.

 

Spadziowy wykazuje silne działanie antyseptyczne, przeciwzapalne i wykrztuśnie, dlatego polecany jest przy leczeniu schorzeń dróg oddechowych. Ponadto wspomaga system odpornościowy, układ pokarmowy, krążenia i układ nerwowy, stosowany przy zaburzeniach trawienia. Zalecany osobom pracującym przy komputerze.

Warto wiedzieć o miodach…

miód

 

Smak miodów jasnych jest delikatniejszy, zaś aromat tych ciemnych jest bardziej wyrazisty. Prawdziwy miód w przeciągu 3-4 miesięcy od rozlania (czyli od momentu przelania go do słoików) powinien się skrystalizować, wyłączając miody akacjowe i spadziowe, które postać płynną mogą utrzymywać nawet do 12 miesięcy. Miód w postaci płynnej nazywamy patoką, zaś skrystalizowany krupcem. Skrystalizowanemu miodowi można przywrócić postać płynną poprzez jego podgrzewanie w ciepłej wodzie. W procesie tym nie powinniśmy jednak używać wody o temperaturze wyższej niż 40⁰C, albowiem straci on swoje lecznicze właściwości. Tej zasady powinniśmy także przestrzegać słodząc ciepłe napoje, jak na przykład kawę czy herbatę.

 

Rady naszych mam i babci, aby stosować miody mają głębokie naukowe uzasadnienie. Nie traktujmy ich jako przeżytku w nowoczesnym świecie, ale bierzmy z natury to co najcenniejsze. Życzymy wszystkiego miodowego 🙂

 

Miód można wykorzystać jako jeden ze składników domowego izotonika. Przepis tutaj: https://bieganieuskrzydla.pl/przepis-na-domowy-izotonik-dla-biegaczy/

 

5 odpowiedzi na “Miód a bieganie. Jaki miód wybrać dla siebie?”

  1. Maribell napisał(a):

    Miód jest najlepszym naturalnym tworem z natury. Uwielbiam spadziowe. Niestety bardzo ciężko w mojej okolicy takie dostać.

  2. Piotr Stanek napisał(a):

    Miód to świetny pokarm. I dla biegacza i dla nie-biegacza.
    Takie coś niepozornego a chowają się suplementy i leki.

  3. pytajnik napisał(a):

    no to w końcu który miód dla biegacza?

  4. zabiegana napisał(a):

    produkt produktowi nierówny ;p z mojego doświadczenia wiem, że warto wydać więcej ale zauważać efekty i działanie spożywania takiego miodu. dlatego się raz wykosztowałam i kupiłam miód manuka watson&son (takie czarne opakowanie) ze stężeniem 600 mgo i naprawdę pomógł w walce z problemami skórnymi, a przy przeziębieniu jest niezastąpiony! teraz słodzę nim herbaty z liści manuka od vitalitis – przyjemne z pozytecznym 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Bronimy się przed SPAM-em. Uzupełnij pole:

Przeczytaj również

Żele energetyczne, czy warto po nie sięgać ?

W obecnych czasach, wielu biegaczy nie wyobraża sobie udziału w zawodach, jak maraton, półmaraton czy bieg ultra, bez zastrzyku energii w postaci żeli energetycznych. Te odżywki wprowadzono do użytku w latach 80. Od razu stały się hitem na rynku i do dziś cieszą się niesłabnącą popularnością. Dlaczego warto je stosować? Czy są odpowiednim źródłem energii dla biegacza? (więcej…)