Po pierwsze nie szkodzić – czyli jak dbać o stawy?

polecane

Po pierwsze nie szkodzić – czyli jak dbać o stawy?

Kamil Nowak
Marzec 1, 2017
Aktualności

Dolegliwości związane ze stawami zwykle kojarzone są z osobami starszymi. Niestety coraz częściej problem ten dotyka osób młodych, a nawet dzieci. Przyczyną są uwarunkowania genetyczne, ale również siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej lub nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń, zła dieta czy otyłość. Jak dbać o swoje stawy?

Stawy to niezwykle wytrzymały, ale i podatny na przeciążenia element narządu ruchu. Kolana utrzymują ciężar ciała i pełnią rolę amortyzatorów, kiedy stoimy w miejscu, biegamy czy skaczemy. Jeżeli nie mają wsparcia w mocnych mięśniach, często ulegają kontuzjom lub poważnym schorzeniom. Jednym z najczęstszych problemów jest gonartroza, czyli zwyrodnienie kolana. Ma to związek z jego złożoną i skomplikowaną budową. Równie częstym problemem są urazy stawu skokowego – skręcenia i zwichnięcia lub łokciowego – tzw. łokieć tenisisty.

W ostatnim czasie dużo się mówi o problemach zdrowotnych, wynikających ze stylu życia i pracy. Wielu z nas nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że wymuszona pozycja nie sprzyja również stawom. Bezruch i długie godziny spędzone przed komputerem powodują napięcie mięśni i dolegliwości bólowe zarówno kolan, łokci, jak i nadgarstków, a nieprawidłowa pozycja może skutkować zmniejszeniem przepływu krwi do przedramion i dłoni nawet o 70%.

Podczas pisania na klawiaturze często dochodzi do przeciążenia przyczepów mięśni przedramienia, które znajdują się przy stawie łokciowym. W efekcie w tej okolicy pojawia się ból, tkliwość, a nierzadko obrzęk. Prowadzi to do wystąpienia schorzenia nazywanego łokciem tenisisty. Przyczyną dolegliwości nadgarstków i łokci mogą być niedostosowane ergonomicznie stanowiska pracy. Biurka są za wysokie lub za niskie przez co te części ciała ulegają przeciążeniom. Nie pomaga również brak ruchu podczas 8 godzin pracy. Aby uniknąć takich problemów warto zadbać o odpowiednią wysokość blatu, dopasowane krzesło oraz regularne przerwy od pracy, tak aby rozruszać nasze stawy, np. spacerując. Jeżeli natomiast pojawią się u nas dolegliwości bólowe, warto jak najszybciej skonsultować się z fizjoterapeutą. Odpowiednia terapia pozwoli zmniejszyć ból, zwiększyć zakres ruchu i zlikwidować proces zapalny – mówi Andrzej Rudawski, fizjoterapeuta Columna Medica.

Informacja prasowa / Columna Medica

polecane

Dołącz do dyskusji, zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bronimy się przed SPAM-em. Uzupełnij pole:

Zegarek inkWATCH TRIA Plus – recenzja

Zegarek inkWATCH TRIA Plus to sportowy model, który z założenia ma być przystępny cenowo, ale oferować bogaty wachlarz funkcji i służyć nam podczas najcięższych treningów. Sprawdzimy to podczas tego, co lubimy robić najbardziej, czyli rozkładania produktów na czynniki pierwsze. inkWATCH TRIA Plus potrafi naprawdę sporo, ale czy wszystko działa jak należy? (więcej…)