Kawa a bieganie. Czy biegacz powinien ją pić?

polecane

Kawa a bieganie. Czy biegacz powinien ją pić?

Kamil Nowak
Październik 4, 2015
Dieta Zdrowie

Działanie kawy na osoby aktywne fizycznie, to często pojawiający się wątek w biegowym świecie. Powodem takiego stanu rzeczy są badania opowiadające się za pozytywnym oddziaływaniem kofeiny na ciało biegacza, a innymi, które skreślają i wytykają negatywne strony spożywania kawy. Więc, pić kawę, czy raczej jej unikać? 

Kawa, a bieganie?

Temat picia kawy przez sportowców powraca co jakiś czas jak bumerang, a dzieje się tak zawsze, po opublikowaniu nowych „zaskakujących” faktów na temat kofeiny.

kawa a bieganie jak działa

Naukowcy z Australijskiego Instytutu Sportu (Australian Institute of Sport) sugerują, że spożywanie kawy może pomóc w osiągnięciu dwóch istotnych cech, czyli pozwoli biegaczowi szybciej biegać i efektywniej spalić tłuszcz podczas treningu. Wyniki sugerują, że spożywanie niewielkich ilości kofeiny przed i podczas ćwiczeń, może wydłużyć o prawie jedną trzecią (1/3) czas trwania treningu. To oznacza tyle, że jeśli byliśmy w stanie biec przez jedną pełną godzinę, to pijąc odpowiednie ilości kawy, możemy trenować o około 20 minut dłużej.

W trakcie badań, u niektórych biegaczy zaobserwowano tendencję do nadmiernego spożywania kofeiny, co najczęściej, powodowało odwodnienie i brak poprawy wyników sportowych. Przyjmowane dawki, powinny być dobrze przeanalizowane i obliczone względem każdego biegacza inaczej.

Australijski Instytut Sportu odkrył również to, że mięśnie w trakcie treningu, szybciej sięgają po tłuszcz, jako źródło energii, a nie po węglowodany zgromadzone w organizmie. Przez lata, kofeina była używana w treningu wielu sportowców wytrzymałościowych, jako naturalny środek pobudzający ciało do czerpania energii z rezerw, zgromadzonych w trakcie regeneracji.

Kwintesencją zebranych informacji są dane mówiące o tym, że umiejętne picie kawy w trakcie sesji treningowych, wpływało pozytywnie na badaną grupę osób i na polepszenie wyników sportowych. Należy jednak uważać, na ilość przyjmowanej kofeiny, która może powodować odwodnienie organizmu.

Na podstawie: www.realbuzz.com

polecane

Dołącz do dyskusji, zostaw komentarz

  1. MATEO pisze:

    Uwielbiam kawę. Pobudza do działania i aby to odkryć, nie trzeba żadnych badań. Kawę pijam każdego dnia!

  2. Roksana pisze:

    Dzień zaczynam od kawy. Jak bez niej żyć?

    1. marek pisze:

      Normalnie, a nawet lepiej ?.

      1. Kamil Nowak - Bieganie Uskrzydla pisze:

        Kawa musi być 🙂 Może nie bezpośrednio przed treningiem, ale na pewno z rana, na rozbudzenie się…

        1. maj pisze:

          Rano gdy człowiek wypoczęty – po co kawa ?! Po późnym popołudniem to i owszem, na pobudzenie by zmęczenie zlikwidować.

          1. Kamil Nowak - Bieganie Uskrzydla pisze:

            Większość osób pije kawę rano 😉

  3. Joanna pisze:

    Yerba dla mnie jest i niebo lepsza od kawy. Kiedyś kawę piłam litrami, teraz yerba daje moc na cały dzień. Polecam ?

Dołącz do dyskusji, zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bronimy się przed SPAM-em. Uzupełnij pole:

Bieganie niszczy stawy. Czy to prawda?

Jeśli zaczynasz biegać, to pewnie spotkałeś się nie raz ze stwierdzeniem, że bieganie zniszczy Tobie stawy, ale czy to prawda? Czy bieganie działa na stawy na tyle destrukcyjnie, że będziesz kiedyś cierpieć na jakieś schorzenia lub nabawisz się ciężkiego urazu?  (więcej…)