bieganieuskrzydla.pl

Jak zacząć biegać?

Październik 6, 2015

Dość łatwo jest zacząć biegać, ale ciężej pozostać w tym sporcie. Z tego poradnika dowiesz się, jak zacząć biegać, abyś cieszył się z każdego kolejnego kilometra, a przy tym nie nabawił się kontuzji przez którą uznasz, że ten sport nie jest dla Ciebie. Bieganie jest dla wszystkich, jedynie trzeba poznać, z czym to się je.

 

biegacz bieganie uskrzydla

 

Bieganie jest sportem absolutnie dla wszystkich osób, które chcą aktywnie spędzać swój czas wolny. Aby zacząć biegać, potrzebujemy jedynie chęci i wiary we własne możliwości oraz odpowiedniej dawki wiedzy, która pozwoli nam spokojnie rozwijać naszą pasję, pokonywać coraz to dłuższe odcinki i zabezpieczy nasze ciało przed ewentualnymi kontuzjami. Bieganie jest jednym z najpopularniejszych sportów na świecie i początkowo, potrzebujemy małych nakładów finansowych, aby do tej grupy biegowej dołączyć.

Czego potrzebuję jako początkujący biegacz?

Profesjonalnych butów do biegania. Jako amator tego sportu, poradzisz sobie bez specjalnej bielizny termoaktywnej, ale bez dobrych butów do biegania, raczej nie. Po kilku tygodniach biegania w zwykłych trampkach, Twoje stawy dostaną solidnie do wiwatu z powodu braku amortyzacji w bucie. Nawet, jeśli po pierwszych treningach będzie Ci się wydawać, że wszystko jest OK, to po kilku tygodniach regularnego biegania możesz nabawić się poważnych kontuzji, które wykluczą Ciebie ze sportu na kilka dni, może nawet tygodni. Zdrowie jest najważniejsze, więc potrzebujesz butów do biegania.

 

Jeśli już spodoba Ci się bieganie, to polecamy zakupić bieliznę termoaktywną, spodenki oraz koszulkę do treningu. Dla pań przygotowano specjalnie staniki sportowe, które świetnie się sprawdzają w trakcie biegu i ćwiczeń, nie powodując obtarć. Wszystko to, zapewni odpowiednią regulację temperatury Twojego ciała i większy komfort w trakcie wysiłku.

Czego NIE potrzebuję na początku?

Dużej ilości elektroniki, która będzie monitorować Twój bieg, jak zegarek z gps czy aplikacje biegowe, instalowane na smartphona. Amator zdecydowanie powinien rozpocząć swoją przygodę z bieganiem naturalnie, spokojnie, zaufać własnemu organizmowi i wsłuchiwać się w sygnały płynące z jego wnętrza. Jeśli czujesz zmęczenie, odpuść. Jeśli czujesz się na siłach, aby przebiec jeszcze kilometr, do dzieła. Wszystko w granicach rozsądku.

Jak zacząć biegać?

Przede wszystkim na spokojnie, na pełnym luzie i z uśmiechem 🙂 Każdy trening rozpocznij truchtem, aby powoli rozgrzać mięśnie i dopiero po lekkiej rozgrzewce, przejdź do zasadniczego treningu. Nie doprowadzaj do tego, aby zabrakło Ci tchu. Jeśli potrzebujesz w trakcie biegu odpoczynku, to przejdź do marszu lub wolniejszego tempa, ale staraj się nie zatrzymywać. Najlepsza prędkość biegu to taka, która pozwala na swobodną rozmowę i nie powoduje zadyszki.

 

Warto łączyć bieganie z marszem np. 5 minut biegu i 1 minuta truchtu. Biegaj trzy razy w tygodniu, a pomiędzy treningami solidnie odpoczywaj. Nie przejmuj się ilością kilometrów. Przyjdzie jeszcze czas na ich liczenie 😉 Potrzebujesz wzmacniać wszystkie mięśnie więc zastanów się nad połączeniem biegania i siłowni, która pomoże Ci w treningu ogólnorozwojowym.

Jak zmotywować się do biegania?

Na początku po prostu biegaj spokojnie i na miarę własnych możliwości. Czerp przyjemność z każdego treningu i nie przejmuj się, gdy w danym dniu coś Ci nie wychodzi.

 

Natomiast, jeśli już biegasz od dłuższego czasu i sam odczuwasz pragnienie „czegoś więcej”, nowych emocji, to zapewne potrzebujesz jakiegoś celu np. startu w zawodach. Punktu, do którego będziesz dążyć za każdym razem, gdy wychodzisz pobiegać. Jednym z najlepszych bodźców motywacyjnych, jest zaplanowany udział w biegu np. półmaratonie czy maratonie. Podjęcie decyzji o starcie w zawodach nie wystarczy. Najważniejsza będzie systematyczność, konsekwencja, dobry trening oraz myśl, że robisz to wszystko dla siebie. Wybierz dystans, który uważasz za odpowiedni dla Twoich aktualnych umiejętności.

 

Najlepiej rozpoczynać biegową przygodę od startu w biegu na 5 km lub 10 km, a później powalczyć na dłuższych dystansach. Bezpiecznie, gdy w półmaratonie wystartujesz po roku regularnego biegania, a w maratonie, po dwóch latach.

 

jak zacząć biegać

Podsumowanie

Bieganie to sport dla wszystkich, w każdym wieku, potrzeba jedynie chęci do działania i odrobiny wiedzy na ten temat. Zaczynaj na spokojnie, powoli, dużo odpoczywaj i sporo czytaj o bieganiu. Dasz radę. Powodzenia!

 

4 odpowiedzi na “Jak zacząć biegać?”

  1. brak motywacji napisał(a):

    Czasami brakuje mi motywacji, ale kocham biegać, więc rzadko zdarza mi się odpuszczać zaplanowany trening. Nakręcam się dobrą muzyką i lecę biegać – to na mnie najlepiej działa. Biegowa piona! Pozdro dla wszystkich!

  2. Rodzina Biegaczy Poznań napisał(a):

    największą motywacją jest dobiegnięcie do mety, przy której czeka na Ciebie rodzina!

  3. Bananowy Doktor napisał(a):

    Początki biegania są szalenie ciężkie, a ciało walczy i stawia opór. Zaczynałem z bardzo złej formy, gdzie ciężko mi było przebiec 1 kilometr i musiałem łączyć to z marszem. Faktycznie to dużo daje i można trochę odpocząć. Pozdr. Banan.

  4. anita młynarczyk napisał(a):

    Dzięki za porady.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Bronimy się przed SPAM-em. Uzupełnij pole:

Przeczytaj również

Jak biegać, aby schudnąć?

Jedną z podstawowych kwestii na początku przygody z bieganiem jest temat - jak biegać, aby schudnąć. Nie wystarczy jedynie ograniczenie jedzenia i regularne bieganie. Spalanie tłuszczu to proces, który należy przemyśleć, wdrożyć odpowiednio zbilansowaną dietę i efektywnie ćwiczyć. Ale jak biegać, aby schudnąć? Czy kierować się tętnem? (więcej…)