bieganieuskrzydla.pl

MakeUp

Ochrona mięśni biegacza – BCAA, a bieganie

Lipiec 31, 2015

Suplement BCAA stosowany jest nie tylko przez kulturystów, ale również przez biegaczy. Polepsza zdolność do ochrony mięśni w trakcie cyklu treningowego oraz przyśpiesza proces regeneracji i wpływa pozytywnie na mózg (chroni przed zmęczeniem psychicznym po wysiłku). 

Wprowadzenie

Bardzo popularny suplement wśród sporowców, który przyspiesza regenerację organizmu po aktywnym wysiłku fizycznym. Zalecany jest zarówno dla amatorów, jak i osób, które regularnie pracują nad budową masy mięśniowej, ponieważ suplement BCAA wzmacnia wytrzymałość tkanki mięśniowej i zdecydowanie hamuje jej rozpad.

 

bieganie a bcaa suplement diety

Skład BCAA Powder (500 g)

Suplement diety BCAA Powder dostarcza aminokwasy rozgałęzione L-leucynę (38,5%), L- izoleucynę (19,2%) oraz L- walinę (19,2%) w proporcji 2:1:1. Specjalna technologia krystalizacji powyższych składników powoduje nasilenie i przyśpieszenie syntezy białkowej, w celu szybszego i całkowitego rozpuszczenia suplementu BCAA w wodzie. Jest to szczególnie zauważalne w trakcie przygotowania napoju, do którego wykorzystało się wodę wyciągniętą prosto z lodówki. Kilkoma ruchami łyżki jesteśmy w stanie całkowicie rozpuścić BCAA w zimnej wodzie, co czyni ten suplement bardzo dobrze rozpuszczalnym i przyswajalnym przez organizm. Dzięki temu praktycznie natychmiast (już po kilkunastu minutach od spożycia) BCAA dociera do komórek mięśniowych i zaczyna budować nową masę mięśniową.

Dawkowanie BCAA

Zgodnie z instrukcją umieszczoną na opakowaniu, dziennie można przyjąć do 13 g BCAA i odpowiada to wielości jednej pełnej łyżce stołowej proszku. Dodaje się ją do 500 ml wody, całość dobrze mieszamy i pijemy w trzech wariantach:

 

1. bezpośrednio przed treningiem,

 

2. w trakcie treningu,

 

3. bezpośrednio po treningu (najlepiej do 30 minut od zakończenia wysiłku).

 

Przybliżony skład jednej porcji (13 g):
L-Leucyna 5000 mg
L-Izoleucyna 2500 mg
L-Walina 2500 mg
Niacyna 1,6 mg
Witamina B6 1,4 mg
Witamina B12 0,25 µg

Ilość porcji w opakowaniu 38 (500 g opakowanie).

 

Jeśli spożywamy BCAA od razu po zakończonym treningu, należy to zrobić na pusty żołądek. Sportowcy przy wadze poniżej 70 kg mogą spożywać 10 g proszku, a u sportowców bardzo ciężkich zaleca się zwiększyć dawkę.

 

bieganie a bcaa suplement diety

 

Komentarz dodatkowy (dawkowanie)

 

Osobiście przygotowuję jedną gotową porcję suplementu BCAA (proszek 13 g + 500 ml wody) i piję połowę na około 20 minut przed ciężkim /długim treningiem, a zaraz po jego zakończeniu dopijam resztę – najlepiej to zrobić bezpośrednio po sesji treningowej.

BCAA, a Bieganie

Produkt BCAA Powder firmy Hi Tec stosuję od około 8 miesięcy, w dni, gdzie wykonuję długie wybiegania lub ciężkie treningi np. fartlek czy interwały. Dodatkowo wspieram się BCAA w dni wizyty na siłowni, aby zabezpieczyć mięśnie i przyśpieszyć ich odbudowę.

 

Największą zauważalną różnicę poczułem w trakcie pierwszych dni biegania interwałów. Faktem było osiąganie lepszych czasów na bieżni, przy podobnych warunkach i z identycznymi przerwami. Odczuwałem jako biegacz zwiększenie siły mięśni oraz szybszą regenerację po treningu. Od początku przyjmowałem suplement BCAA zgodnie z powyższym opisem (na około 20 minut przed treningiem, a drugą porcję do 30 minut od zakończenia wysiłku) i wyczuwalne było dla mnie jego działania.

 

Mogłem zdecydowaniem szybciej wychodzić na kolejny ciężki trening, a po bieganiu czułem się zdecydowanie lepiej zregenerowany.

 

Oczywiście, produkt BCAA nie działa na zasadzie „super mocy”, a osoba przyjmująca ten suplement, nie staje się od razu superbohaterem, który jest w stanie biegać po 200 km na tydzień, ale na pewno jest to produkt warty wypróbowania na własnej skórze.

 

bieganie a bcaa

Cena suplementu BCAA

Prezentowany BCAA Powder Hi Tec kosztuje w sklepie około 70 zł za 500 g i dla osoby początkującej (z dawkowaniem 3-4 razy w tygodniu) wystarczy na 2 miesiące regularnego spożywania. Jest to bardzo popularny suplement, który oferowany jest przez wielu producentów. Średnia cena waha się w przedziale 55 zł do 90 zł / za 500 g proszku.

 

Na zakończenie chciałbym poruszyć kwestię smaku. Testowany produkt to połączenie mango-melon. Dość słodkie, ale zarazem przyjemne. Niektóre produkty typu BCAA są bardzo mdłe, smakują sztucznie i praktycznie rzecz biorąc, ciężko to w siebie wmusić po treningu więc ten parametr jest istotny. Przed zakupem warto sprawdzić opinie w internecie na temat producenta, dokładnej serii produktów oraz smaku.

 

9 odpowiedzi na “Ochrona mięśni biegacza – BCAA, a bieganie”

  1. Marek Tołkacz RUN napisał(a):

    BCAA, to bardzo dobry suplement. Stosuję go regularnie w trakcie sezonu treningowego. Sam polecam BCAA POWDER – 400 g od TREC

  2. mirek56 napisał(a):

    Polecam BCAA od Hi Tec. Genialnie się rozpuszcza i dobrze smakuje.

  3. Rodzina Biegaczy Poznań napisał(a):

    Hi-Tec to bardzo dobre produkty. BCAA koniecznie każdy biegacz powinien zajadać.

  4. Agata napisał(a):

    Tylko ALLNUTRITION! Najlepsze smaki. Brakuje im jeszcze innych produktów dla biegaczy, ale te ogólne suplementy dla sportowców są wg mnie najlepsze. Działają i można je pić bez odruchu wymiotnego. Polecam białka i BCAA, smaki ciasteczkowe (whey) i wiśniowy BCAA

  5. missior napisał(a):

    BCAA Hi Teca to jedna wielka tablica mendelejewa. Koncentracja po tym produkcie spada mi do 0… NIE POLECAM!

    • Kamil Nowak - Bieganie Uskrzydla napisał(a):

      Dziękujemy za podjęcie tematu składu BCAA. Czy mówisz dokładnie o jakimś związku, który Twoim zdaniem nie powinien być dodawany?

  6. ŁK napisał(a):

    Proponuję poczytać takie materiały jak np. Żywienie w sporcie.
    Brak jest dowodów naukowych na jakieś wyjątkowe działanie BCAA. Generalnie strata pieniędzy i co najwyżej placebo.
    Trenuję sporty siłowe od 15 lat a bieganie od 5 i oczywiście na siłowni BCAA traktowane jest jako coś wyjątkowego – ale ludzie tam są bardzo wpływowi sugestiom handlarzy 🙂
    Z drugiej strony jeżeli już to prostszą i tańszą opcją jest np. serwatki, które w składzie mają tyle BCAA co nie jeden BCAA 😉
    Ewidentnie sponsorowany artykuł… szkoda.
    Do tego pisanie, że to w jakiś sposób może wpływać na wyniki bezpośrednio to istne nieporozumienie.

  7. .Miroslaw napisał(a):

    Witam. Moje spostrzeżenia na temat wszystkich suplementów. Dzisiejsza żywność jest chemiczna i pozbawiona mikroelementów. A więc ci sami którzy nas trują zarabiają podwójnie sprzedając nam suplementy. Proste. Pozdrawiam

  8. konieczko napisał(a):

    Wszędzie jest teraz chemia i nie ma co się aż tak nią przejmować. Człowiek jest tak przyzwyczajony do żywności z chemią, że jeszcze dziw że ta naturalna nam nie szkodzi. To samo się tyczy suplementów. Ale tak jak pisze Miroslaw, jedni trują zeby drudzy mogli leczyć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Bronimy się przed SPAM-em. Uzupełnij pole:

Przeczytaj również

Trening uzupełniający – zestaw ćwiczeń plank (foto)

Jak poprawnie wykonywać ćwiczenia plank? Jak różne wersje plank mogą wzmocnić mięśnie brzucha, korpus i uczynić z nas lepszych biegaczy? Przedstawiamy Wam trening uzupełniający bieganie, bo ono samo nie wystarczy, aby stać się lepszym zawodnikiem. (więcej…)